Szlaban -czym go otwierać? Karta, pilot, telefon?
Wybór odpowiedniego szlabanu parkingowego to dopiero połowa sukcesu, ważne jest również sposób jego otwierania. Po co mieć super bramę i szlaban przez który przejedzie każdy? Tak na prawdę bardzo ważny jest dobór systemu sterowania. Jest on uzależniony od kilku czynników jak intensywność przejazdu, stopień kontroli i poziomu bezpieczeństwa czy łatwość obsługi. Szlaban parkingowy może otwierać się za pomocą pilotów, przycisku, kart, naklejek dostępu itd. Poniżej postaramy się odpowiedzieć jak odpowiednio dobrać sterowanie szlabanu.
Oczywiście na pierwszym miejscu istotny jest koszt systemu sterowania. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie zawsze najtańszy system ma najniższy koszt eksploatacji. W niektórych przypadkach taniej jest zainstalować bardziej zaawansowany system.
Czy przejazd ma być rejestrowany?
Na początku należy zastanowić się jaki ma być stopień kontroli dostępu. Wyróżnia się następujące typy przejazdu
- Przejazd wszystkich samochodów ale tylko w danych godzinach -stosowane w przypadku parkingów dla sklepów, siedzib firm czy galerii handlowych w godzinach ich pracy
- Nierejestrowalny przejazd uprawnionych użytkowników -przez szlaban przejeżdżają tylko osoby uprawnione, jednak czasy przejazdu nie są zapisywane. Otwieranie może odbywać się za pomocą pilota, karty, naklejki, telefonu. Tego typu rozwiązanie stosuje się w przypadku małych firm i wspólnot mieszkaniowych.
- Rejestrowalny przejazd uprawnionych użytkowników -podobnie jak w poprzednim wariancie z tą różnicą, że każde otwarcie szlabanu jest zarejestrowane w systemie. Możliwe jest tworzenie różnego rodzaju poziomów dostępu (np. pracownicy mogą wjechać na parking tylko od poniedziałku do piątku) Stosuje się w przypadku większych firm, osiedli lub w przypadku gdy konieczne jest zachowanie kontroli wjazdu. Eliminuje to problem związany z częstym zgłaszaniem zagubienia pilota, czy karty w celu wydania nowego (stary może zostać wykasowany).
Ilość użytkowników
Dla małych parkingów najbardziej opłacalne wydają się piloty. Radioodbiorniki pilotów nie są drogie. Jeżeli szlaban będzie otwierać tylko kilkanaście osób nie ma sensu tworzenia bardziej zaawansowanych systemów. Jednak gdy ilość potrzebnych pilotów wzrasta ich sumaryczny koszt również się podnosi. W tym przypadku lepiej zainwestować w system kart zbliżeniowych lub identyfikatorów dalekiego zasięgu, których jednostkowa cena jest znacznie niższa.
Wygoda użytkowania
Najwygodniejszym sposobem otwarcia jest identyfikator dostępu w formie naklejki stosowany w czytnikach dalekiego zasięgu. Samochód podjeżdza i szlaban otwiera się bez potrzeby machnięcia ręką. Piloty również nie wymagają zbyt dużego ruchu, natomiast w przypadku kart zbliżeniowych konieczne jest otwarcie szyby i przyłożenie identyfikatora do czytnika. W przypadku otwierania telefonicznego również istnieje potrzeba wybrania numeru szlabanu.
Rozmieszczenie urządzeń
Czynnik szczególnie istotny w przypadku kart zbliżeniowych. Czytnik kart bliskiego zasięgu musi być zamontowany po lewej stronie tak by kierowca był w stanie przyłożyć kartę bez wychodzenia z samochodu. Standardowo czytnik montuje się na środku zawężając tym samym przejazd. Dla wąskich przejazdów umożliwiających przejazd w obie strony istnieje problem z manewrowaniem, gdy jednocześnie chcą przejechać samochody wyjeżdżające naprzeciw siebie. Ten problem może rozwiązują czytniki dalekiego zasięgu montowane po prawej stronie.
Zasięg działania
Jeżeli szlaban ma mieć możliwość otwierania z dalekiej odległości należy zastosować sterowanie radiowe, telefoniczne, lub przewodowe.
W przypadku przejazdów które mają możliwość otwierania z portierni najlepszym rozwiązaniem jest stary, dobry przycisk. Jest to rozwiązanie najpewniejsze. Dodatkowo ochrona może zostać wyposażona w pilot ( w przypadku obchodów), natomiast stosowanie tylko pilotów do wjazdów zakładowych powoduje częstą konieczność wymiany baterii.
Otwieranie telefoniczne umożliwia bezprzewodowe otwarcie z każdego miejsca na ziemi gdzie jest zasięg telefoniczny. Natomiast nie zalecamy umożliwiania otwierania mieszkańcom dużych osiedli, ponieważ może to doprowadzić do sytuacji bardzo częstego otwierania szlabanu bez potrzeby.
Rozwiązania łączone
Czasami warto zastosować kilka możliwości rozwiązań lub rozwiązania zespolone np.
- Szlaban otwierany za pomocą kart, z pilotem dla portiera, zarządcy i modułem awaryjnego otwierania pojazdów uprzywilejowanych
- Wjazd rejestrowalny tylko osób uprawnionych, wyjazd wszystkich samochodów
- Szlaban na pilot, administrator może otwierać go zdalnie przez telefon
Możliwości jest wiele, a każdy wjazd inny. Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą z nami SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI.